Redakcia školského časopisu
Spracovali: Mgr. Monika Prostináková Hossová, PhD., Mgr. Magdaléna Švecová, PhD., Petra Bohunická, Bronislava Danihelová
Redakciu školského časopisu spravidla tvoria žiaci a zodpovedný/-í učiteľ/učitelia. V tejto časti sa pozrieme na to, aké pozície v redakcii máme a aké postavenie majú jej členovia.
Šéfredaktor
Šéfredaktor je zodpovedný za obsahovú a kvalitatívnu úroveň časopisu a riadenie redakcie. Má prehľad o všetkom, čo sa v redakcii deje, riadi redakčné porady a spolu s ostatnými členmi redakcie rozhoduje o tom, čo bude tvoriť obsah ďalšieho čísla časopisu. Vytvorené články schvaľuje alebo dáva na prepracovanie redaktorom. V rámci školského časopisu je aj redaktorom.
Redaktor
Redaktor pracuje na vlastných článkoch. Predovšetkým sa zaujíma o témy, ktoré sú mu blízke a ktorým sa venuje. V rámci redakcie môžeme mať napr. športového redaktora, redaktora, ktorý sa venuje kultúre či redaktora, ktorý robí rozhovory a pod. Zodpovednosťou každého redaktora je vyhľadávať témy, spracovať pridelenú alebo zvolenú tému do novinárskeho prejavu, upraviť text, zabezpečiť obrazový materiál k článku a pripraviť článok na uverejnenie v časopise, poprípade obohatiť článok o pripomienky nadriadeného.
Fotograf
Fotograf má za úlohu vytvárať jednotlivé fotky podľa tém, ktoré sa do daného čísla časopisu spracovávajú. Úzko spolupracuje s redaktormi. Fotograf musí byť kreatívny, flexibilný a mal by mať k dispozícii kvalitnú fotografickú techniku. Vytvorené fotografie by mal vedieť aj upraviť v grafickom programe a následne dodať grafikovi, ktorý ich použije v časopise.
Editor
Editor je osoba, ktorá má na starosti úpravu a kontrolu vytvorených článkov. Upravuje ich pred vydaním. Do jeho pracovných činností môžeme zaradiť úpravu obsahovej, jazykovej a technickej stránky časopisu. Vďaka dôslednej práci editora sú jednotlivé články bez logických, faktických a štylistických chýb. V prostredí školských časopisov je editorom často zodpovedný učiteľ alebo skúsený starší žiak.
Korektor
Úlohou korektora je dohliadať na gramatickú a pravopisnú správnosť článkov. V rukopisoch redaktorov opravuje čiarky, chybné písanie veľkých a malých písmen, joty či ypsilony.
Grafik
Grafik zodpovedá za rozloženie textov a obrázkov v časopise a samotné zalomenie časopisu, resp. jeho grafickú stránku. Pracuje na počítači a používa programy, ktoré mu umožňujú zalamovať text do stĺpcov, upravovať grafické prvky v časopise a pod. V procese tvorby časopisu pracuje ako posledný. Jeho práca sa začína vtedy, keď mu jednotliví redaktori dodajú finálne podoby článkov, ktoré skontroloval editor a schválil šéfredaktor.
Aká je cesta článku až do tlače?
Keď tvoríme obsah nového čísla školského časopisu, je dôležité, aby mal každý člen redakcie presne vymedzenú svoju úlohu a vedel, čo má urobiť. Takéto vymedzenie úloh potom zabezpečuje plynulý chod redakcie a bezproblémovú cestu rukopisu (článku) od jeho autora – redaktora až k čitateľovi.
Spravidla sa postupuje nasledovne: Potom ako sa redakčná rada zhodne na témach, ktoré budú v nasledujúcom čísle časopisu spracovávané, sa redaktori pustia do prípravy podkladov pre články, ktoré im boli pridelené (alebo pre témy, ktoré si sami navrhli). Následne sa zúčastňujú tvorby samotného článku, a to návštevou akcie, ktorá sa v danom čase koná, realizáciou rozhovoru s nejakou osobnosťou a pod. Takejto tvorby by sa mal zúčastniť i fotograf, ktorý zaznamenáva priebeh tejto udalosti či atmosféru. Následne redaktor spracuje získané informácie do podoby článku, a to spolu s fotografiami od fotografa. Článok potom kontrolujú editor a korektor, ktorí text upravia po gramatickej, pravopisnej a štylistickej stránke. Takto skontrolovaný text smeruje ku grafikovi, ktorý ho zalamuje a ďalej graficky spracováva. Týmto spôsobom grafik spracuje všetky vytvorené články a súčasti časopisu. Výslednú podobu časopisu ešte raz kontroluje korektor, aby sa predišlo preklepom a drobným chybám z nepozornosti, ale aj editor či šéfredaktor, aby zhodnotili aj jeho grafickú stránku. Ak nemajú nijaké výhrady, nové číslo môže putovať do tlače a do rúk čitateľov.
1) Usporiadaj nasledovné body do poradia podľa toho, ako rukopis putuje redakciou.
2) Priraď pracovnú pozíciu k funkciám, resp. úlohám, ktoré má napĺňať.
Ešte si naštudujte:
- Ako to chodí vo vydavateľstve? [online]. [cit. 2019-05-30]. Dostupné na internete: https://mozgovna.pravda.sk/spolocnost/clanok/19380-ako-to-chodi-vo-vydavatelstve/. Podľa: HOLLOVÁ, P.: Objavujeme povolania. 250 povolaní pre tvoju budúcnosť. Bratislava : Ikar, 2009.
- PRAVDOVÁ, H.: Systém a organizácia práce v tlačovom médiu. Trnava : FMK UCM v Trnave, 2004.
- GEHREROVÁ, R., KIŠŠOVÁ, K.: Ako založiť a viesť študentský časopis. In Denník N, N magazín, 2018, Vol. 3, No. 4, s. 44-45. ISSN 2453 – 9597. Dostupné na internete: https://a-static.projektn.sk/2018/04/n-magazin-media.pdf.
Úloha na zamyslenie:
Má redakcia Vášho školského časopisu všetkých potrebných členov? Ako by ste zostavili/upravili Vašu redakciu tak, aby bola Vaša práca efektívna a každý člen mal spravodlivo rozdelené úlohy?