Názov, obsah a štruktúra školského časopisu
Spracovali: Mgr. Monika Prostináková Hossová, PhD., Mgr. Magdaléna Švecová, PhD., Petra Bohunická, Bronislava Danihelová
Názov školského časopisu:
Pri tvorbe každého média, teda aj pri školskom časopise je dôležitý jeho názov. Ak ide o nový časopis, ktorý ešte nemá svojich stálych čitateľov, je najdôležitejšou časťou práve názov časopisu, ktorý čitateľov na prvý pohľad zaujme.
Pri tvorbe názvu časopisu dodržiavame podobné „pravidlá“ ako pri tvorbe titulkov článku. Názov školského časopisu by mal byť:
- jednoduchý, ale zaujímavý,
- ľahký na zapamätanie,
- výstižný, teda by nemal byť príliš dlhý,
- mal by súvisieť s obsahom časopis, s čitateľmi, so školou, ktorá ho vydáva alebo s miestom pôsobenia.
Keďže školský časopis je zameraný na konkrétnu skupinu čitateľov – žiakov, učiteľov, rodičov – z jeho názvu by malo by byť jasné, že ide časopis pre toto publikum. Platí totiž pravidlo, že ak čitateľ vezme do rúk noviny či časopis, ako prvý si všimne názov periodika a titulky jednotlivých článkov.
Obsah a zameranie školského časopisu:
Už z pomenovania školského časopisu vieme povedať, že ide o periodikum pochádzajúce z prostredia školy. Od tohto zamerania sa potom odvíja aj jeho obsahová náplň. Školský časopis bude orientovaný na žiakov a učiteľov školy, v ktorej vychádza. Jeho poslaním je uspokojenie informačných, tematických, záujmových, názorových, literárnych a oddychových záujmov žiakov, učiteľov a iných čitateľov (napr. rodičov).
Obsah školského časopisu spravidla tvorí:
- spravodajstvo,
- novinky a aktuality z prostredia školy,
- zaujímavosti,
- rozhovory s osobnosťami školy, mesta, obce a pod.,
- názory,
- žiacke a študentské práce (napr. poviedky, básne, príbehy),
- oddychové témy (zábava, krížovky, vtipy a i.).
Forma a štruktúra školských časopisov je väčšinou odlišná od bežných časopisov. Majú nízku periodicitu (najčastejšie vychádzajú 2-4krát za školský rok) a rôznorodý obsah.
Štruktúra školského časopisu:
Štruktúra, ale aj celkový vzhľad časopisu by mali byť jednoduché a prehľadné, čím by mali pomôcť čitateľovi zorientovať sa v našom školskom časopise. Pre ľahšiu orientáciu v samotnom časopise vytvárame jednotlivé rubriky. Rubriky určujú priestor pre zaradenie jednotlivých tém, uľahčujú čitateľom orientáciu v časopise a budujú zvyk na určité témy a ich umiestnenie. Zjednodušene, znamená to, že ako čitatelia vieme, že v rubrike s názvom „Aktuality z našej školy“ nájdeme krátke správy, ktoré informujú o dianí na škole. Ako čitatelia si tak rýchlo zvykneme na stanovenú štruktúru časopisu a vieme, v ktorej časti máme jednotlivé články očakávať. Ak je časopis správne rozdelený do rubrík, žiaci – čitatelia sa lepšie orientujú v celom časopise ale aj na jednotlivých stranách. Na druhej strane, rubriky uľahčujú prácu aj redaktorom, ktorí tak vedia, do akých tém sa majú zmestiť.
To, aké rubriky bude mať konkrétny školský časopis si určí každá redakcia. Ich zoradenie by však malo mať logickú nadväznosť. Dôležité je tiež myslieť na to, aby sa v týchto rubrikách striedali žánre a aby nemala prevahu len jedna rubrika alebo len jeden žáner. Od toho, aké rubriky v časopise máme sa odvíja aj to, aké články, resp. žánre v týchto rubrikách nájdeme.
Príklady vhodných názvov školských časopisov:
- Žitaváčik: časopis vydáva ZŠ v Dvoroch nad Žitavou, názov časopisu sa vzťahuje k názvu obce a školy
- Jaško – časopis žiakov a občanov obce Jasová: názov sa vzťahuje k názvu obce a spolu s podtitulom “časopis žiakov a občanov obce Jasová” odkazuje aj nato, kto je jeho čitateľom
- Štúroviny: vydáva Gymnázium Ľ. Štúra vo Zvolene, názov sa týka názvu školy
Príklady názvov školských časopisov, ktoré nesúvisia s názvom školy, miestom pôsobenia a pod:
- Školáčik: názov síce naznačuje, že ide o časopis zo školského prostredia, nijako sa však nevzťahuje k názvu školy či miestu pôsobenia
- Kukaj sem!: názov časopisu nenaznačuje, že ide o školský časopis, ani to, pre koho je určený (škola, mesto/obec, čitatelia)
- Tomášičkár: časopis vydáva Gymnázium L. Novomeského v Bratislave, názov nesúvisí s názvom školy
Príklad názvov a usporiadania rubrík v školskom časopise a ich obsah:
- Titulná strana časopisu: názov časopisu, miesto vydávania, škola, titulky zaujímavých článkov, titulná fotografia
- Editoriál a obsah: príhovor šéfredaktora čitateľom, v ktorom je popísaný obsah daného čísla časopisu; zoznam článkov s číslom strany, na ktorej sa článok nachádza
- Aktuality: spravodajstvo i publicistika z prostredia školy a mesta/obce, informácie o aktuálnom dianí (udalosti, akcie, exkurzie, výlety)
- Téma čísla: najdôležitejšie informácie týkajúce sa školy, žiakov, obyvateľov mesta
- Rozhovor s…: rozhovor s významnou osobnosťou – učiteľ, predstaviteľ mesta, známa osobnosť, absolvent školy a pod.
- Odporúčame: recenzie hudobných albumov, filmov, hier
- Voľný čas: krížovky, vtipy, recepty a pod.
- Naša tvorba: žiacke práce – básne, poviedky, kresby a pod.
Rubrík, samozrejme, môže byť viac, záleží od rozsahu časopisu a redakcie. Napríklad časopis, ktorý je určený pre žiakov základnej školy, by mal pokrývať oblasti a témy, ktoré zaujímajú skupinu žiakov vo veku od 7 do 15 rokov. Keďže žiaci v tomto veku majú dostatok voľného času, bola by určite zaujímavá rubrika s názvom „Voľný čas“. Mohli by sa v nej nachádzať spomínané oddychové témy – recenzie na počítačové hry, krížovky, kvízy, vtipy a pod. Pre starších žiakov (8. a 9. ročník) by bola rozhodne zaujímavá rubrika o ich budúcnosti a o výbere strednej školy. Túto rubriku by sme mohli pomenovať napríklad „Ako ďalej?“. V takejto rubrike by priestor dostali rozhovory s učiteľmi, výchovnými poradcami či riaditeľmi stredných škôl v meste či okrese základnej školy.
1) Vymysli aspoň 3 rôzne názvy pre školský časopis Vašej školy.
2) Vyrieš osemsmerovku.
Ešte si naštudujte:
-
Videotutoriál 1 – 1. časť – Názov, obsah a štruktúra školského časopisu
- TUŠER, A.: Ako sa robia noviny. Bratislava : Eurokódex, 2010.
- TUŠER, A.: Vydávame školský časopis. Zvolen : Krajská knižnica Ľudovíta Štúra, 2005. Dostupné na: <https://old.kskls.sk/domain/b5/files/eletronicke_dok/vydavame-skolsky-casopis.pdf>.
- NEWS LITERACY: a model for creating critically literate news readers. [online]. Dostupné na: <https://schools.firstnews.co.uk/curriculum/news-literacy/>.
Úloha na zamyslenie:
Načrtnite štruktúru Vášho časopisu. Aké sú/budú názvy jednotlivých rubrík, ich zoradenie v časopise, rozsah a obsah?