Píšem, píšeš, píšeme – žánre v školskom časopise
Spracovali: Mgr. Monika Prostináková Hossová, PhD., Mgr. Magdaléna Švecová, PhD., Petra Bohunická, Bronislava Danihelová
Ako sme spomínali v predchádzajúcej časti, školský časopis rozdeľujeme do viacerých rubrík. Každá rubrika obsahuje typické žánre, ktoré ju vystihujú, napr.:
- Rubrika „Aktuality z našej školy“ obsahuje spravodajské žánre – krátka správa, rozšírená správa alebo riport
- Rubrika „Oddych a zábava“ obsahuje recenzie, príspevky čitateľov, príp. reportáže
- Rubrika „Rozhovor s…“ obsahuje rozhovor (publicistické interview) s významnou osobnosťou – učiteľ, riaditeľ, mestská osobnosť a pod.
V tejto lekcii sa teda naučíme niečo o žánroch a o tom, ako sa najpoužívanejšie žánre tvoria. Pozrieme sa tiež na niekoľko zásad tvorby článkov do školských časopisov.
Spravodajstvo
Spravodajstvo a spravodajské žánre majú za úlohu prinášať čitateľom informácie. V rámci školského časopisu sú to informácie zo života školy, jej žiakov a učiteľov. Môže ísť aj informácie z mesta či obce, v ktorej sa škola nachádza. Väčšinou ide o nasledovné témy:
- Udalosti a akcie v škole – športové dni, zber papiera, ples a pod.
- Výlety a exkurzie
- Úspechy žiakov – olympiády a pod.
- Pripravované udalosti a iné.
Spravodajské žánre sa nazývajú správy, napr. krátka správa a rozšírená správa. Spoločné majú to, že odpovedajú na tzv. spravodajské otázky. Je ich šesť a sú to: Kto? Čo? Kedy? Kde? Ako? Prečo?. Každá správa, ktorú napíšeme, by mala odpovedať na týchto šesť otázok, čo zabezpečí, že nám podá všetky potrebné informácie.
Publicistika
Publicistika a publicistické žánre sa od spravodajstva líšia spôsobom spracovania. Zatiaľ čo v spravodajstve je cieľom autora podať informácie o zaujímavých udalostiach alebo faktoch, v publicistike môže autor vyjadriť aj vlastný názor a tieto udalosti hodnotiť a komentovať. Publicistické žánre sú „osobnejšie“ a poskytujú priestor na vyjadrenie vlastných názorov, opis zážitkov a postrehov, ktoré sa týkajú udalostí a faktov, o ktorých informujeme. V školských časopisoch najčastejšie pracujeme s týmito publicistickými žánrami: reportáž, rozhovor (interview), recenzia, komentár (názory) či fejtón.
1.Krátka správa
- Je to základný spravodajský žáner..
- Rozoberá sa tu jeden základný fakt/udalosť.
- Používame základné spravodajské otázky Kto? Čo? Kde? Kedy? poprípade Ako?.
- Je pomerne krátka, napr. 5 – 10 riadkov/5 – 6 viet.2
2.Rozšírená správa
- Podáva ucelenejšiu a širšiu informáciu ako krátka správa, prípadne dopĺňa novšie informácie.
- Základným faktom prináša ďalšie podrobnosti, skutočnosti, citácie, výroky.
- Vysvetľuje alebo komentuje daný jav alebo nejakú udalosť.
- Je podstatne dlhšia ako krátka správa..
3.Reportáž
- Živé zobrazenie a opis udalosti na základe autorovho osobného svedectva.
- Žáner založený na faktoch a skutočných javoch či udalostiach.
- Reportáž používa opisný spôsob a prvky rozprávania.
- Reportáž nemá úvod, autor vstupuje priamo do deja, aby zaujal čitateľa, používa osobný tón (udalosti sa priamo zúčastnil).
- Autor píše pravdivo, opisuje priebeh udalosti, dopĺňa vyjadrenia zúčastnených osôb, hodnotí priebeh udalosti.
4.Rozhovor
- Dialóg medzi dvomi alebo viacerými osobami, ktorý vedie novinár alebo iný autor na najrozmanitejšie témy života.
- Forma vyjadrenia názoru či postoja určitej osobnosti k udalostiam a javom, ktoré sa dejú v spoločnosti alebo v našom okolí.
- Novinár si dopredu pripraví otázky, dôležitá je príprava novinára. Musí si naštudovať tému, o ktorej sa bude s respondentom rozprávať.
- Rozhovor si novinár najčastejšie nahráva na diktafón a následne ho prepisuje do písanej podoby. Po prepísaní rozhovoru musí dať text skontrolovať a schváliť osobe, s ktorou rozhovor robil.
- Rozsah rozhovoru je zväčša 2 strany, závisí však od témy, ktorej sa v rozhovore venujeme, a od toho, aké informácie chceme prostredníctvom rozhovoru čitateľovi poskytnúť.
Jednoduchšou formou rozhovoru je anketa. Prostredníctvom ankety môžeme zistiť názory rôznych ľudí (napr. žiaci, učitelia, obyvatelia mesta) na nejaký aktuálny problém. Anketa je oproti klasickému rozhovoru krátka, obsahuje 1 až 3 otázky, ktoré sa pýtame viacerých osôb. Získavame tak odpovede na rovnaké otázky od rôznych osôb, čím zisťujeme názory a postrehy. Zistené odpovede už len prepisujeme, nie je potrebné ich dávať na schválenie osobám, s ktorými anketu robíme.
- Komentáre – názory
- Komentár je žáner, ktorý spracováva najmä závažné témy z prostredia politiky a spoločenského diania. V školskom časopise skôr nachádzame komentáre vo forme názorov na určitý problém alebo otázku, ktorá v prostredí školy či mesta rezonuje.
- Ak chceme niečo komentovať, musíme my, ale aj náš čitateľ poznať komentovaný jav či problém. Známe informácie potom rozoberáme, analyzujeme, komentujeme a vyjadrujeme vlastný názor.
- Na základe takýchto rozanalyzovaných informácií si potom čitateľ vie vytvoriť vlastný názor založený na argumentoch a dostupných faktov, ktoré autor uvádza. Názory autora však musia byť podporené logickými argumentmi.
- členenie textu na úvod, jadro, záver:
Úvod – autor uvedie, čo je predmetom komentára, a pripomenie čitateľovi už známe fakty (čoho sa komentár týka, aký je problém a pod.)
Jadro – hlavná časť – dáva priestor na hodnotenie a argumentáciu
Záver – autor zhrnie výsledky svojho hodnotenia
- Recenzia
- Informuje o diele (knihe, výstave…) kultúrnej či spoločenskej udalosti.
- Predkladá čitateľovi hodnotiaci posudok, teda rozoberá klady a zápory umeleckého, vedeckého či odborného diela.
- Recenzie sa zvyčajne píšu na nové literárne, odborné, vedecké, filmové, hudobné, výtvarné, divadelné diela.
- Autor má podať čitateľovi takú správu o diele, z ktorej si bude môcť utvoriť na toto dielo vlastný názor.
- Rozsahom stredný žáner – 1 až 2 strany.
3.1 Zásady tvorby článkov do školského časopisu
Titulky
Ak píšeme akýkoľvek článok, nesmie mu chýbať titulok. Ten zastáva v novinách a časopisoch pozíciu akéhosi nadpisu. Keď si prečítame titulok, mali by sme získať predstavu o tom, čím sa článok zaoberá.
Titulky sú dôležitým prvkom grafickej úpravy. Pôsobia na oko čitateľa ako prvé, preto by ho mali zaujať a prilákať, aby si článok v časopise prečítal. Neznamená to však, že musia byť farebné alebo písané veľkými písmenami. Titulok by mal zaujať čitateľa tým, čo hovorí.
Aký je teda dobrý titulok?
- Je stručný. Titulok by nemal mať viac ako 12 slov.
- Je výstižný.
- Je konkrétny.
- Nemal by klamať alebo zavádzať.
- Mal by dávať dôvod, prečo si článok prečítať.
- Nemal by povedať príliš veľa, aby neprezradil všetko.
- Mal by obsahovať sloveso (titulok by mala byť celá veta).
Štylistika
Ak chceme písať do školského časopisu, mali by sme ovládať náš materinský jazyk. Je veľmi dôležité, aby novinár dobre ovládal spisovný jazyk, slovenskú gramatiku, ale i pravopis a štylistiku.
Ak hovoríme o štylistike, mali by sme myslieť na to, aby sa text, ktorý napíšeme, príjemne čítal. Je dôležité, aby boli vety v tomto texte boli zrozumiteľné najmä pre našu cieľovú skupinu čitateľov. Nemali by sme preto používať príliš dlhé vety, ale ani príliš krátke. Najlepšie je, ak sa kratšie vety a dlhšie súvetia striedajú.
Výstavba správy
K tomu, aby sa napísaný text dobre čítal a aby čitateľa nezačal nudiť, nám môžu pomôcť aj rôzne spôsoby zoraďovania informácií v texte, tzv. spôsoby výstavby správy:
- Chronologický postup: Zachytáva udalosť tak, ako sa odohrávala od začiatku až do konca, tzn. v časovej postupnosti.
- Logický postup: Riadi sa princípom obrátenej pyramídy. Namiesto zoraďovania faktov za v časovej postupnosti (tak ako sa za sebou diali), dáva na prvé miesto najdôležitejšie informácie a v ďalšom texte ich uvádza ďalšie informácie podľa klesajúceho významu.
- Dynamický (emfatický) postup: Na začiatok článku dáva informácie, ktoré sú najpôsobivejšie alebo najzaujímavejšie, aby bezprostredne upútali záujem čitateľov.
Zdroje informácií
Pri novinárskej práci netreba zabúdať ani na zdroje správ. Ak chceme v školskom časopise uviesť správu, ktorú preberáme z iného zdroja (napr. regionálne noviny, internet a pod.), mali by sme vždy uviesť zdroj, odkiaľ informáciu čerpáme. Okrem vlastnej novinárskej práce môžeme informácie čerpať napr. z tlačových agentúr: Tlačová agentúra SR, Slovenská tlačová agentúra. Tlačová agentúra SR poskytuje aj bezplatný informačný servis pre školy (www.skolske.sk), z ktorého môžeme čerpať zaujímavé informácie a námety pre školský časopis.
Príklad, krátka správa:
Tak ako každý školský rok, aj teraz sa naša škola zapojila do súťaže v zbere papiera v Humennom. V týždni od 3. do 7. júna 2019 mohli žiaci do kontajnera pristaveného na školskom dvore priniesť staré zošity, kartónové obaly, noviny či časopisy, ktorých recykláciou pomôžeme zachrániť naše lesy pred výrubom. Spoločne sa žiakom prvého až deviateho ročníka našej školy podarilo zozbierať viac ako 7000 kg papiera, čím zachránili pred vyrúbaním až 150 stromov! Autori: pedagógovia z Gymnázia arm. gen. L. Svobodu v Humennom |
Uvedená krátka správa odpovedá na všetkých šesť spravodajských otázok:
Kto? – naša škola
Čo? – zapojila sa do zberu papiera a vyzbierala viac ako 7 ton papiera
Kedy? – v týždni od 3. do 7. júna 2019
Kde? – v meste Michalovce
Ako/Akým spôsobom? – žiaci mohli priniesť starý papier, noviny, …
Prečo? – a snaha o záchranu lesov
Ukážka 1:
Ukážka 2:
Ukážka 3:
Ešte si naštudujte:
- BUČKOVÁ, Z., RUSŇÁKOVÁ, L.: Publicistika v periodickej tlači. Žurnalistické žánre. Trnava : FMK UCM v Trnave, 2017.
- KAČINCOVÁ PREDMERSKÁ, A.: Spravodajstvo v periodickej tlači. Žurnalistické žánre. Trnava : FMK UCM v Trnave, 2017.
Úloha na zamyslenie:
O akých témach a v akom žánri budete písať v ďalšom čísle vášho časopisu? Napíšte zoznam týchto tém pre každú rubriku.