Príprava textov na vysielanie
Zdroje pre rozhlasové vysielanie
V žurnalistike sa riadime pravidlom, že základným informačným zdrojom novinára je tlačová agentúra, pričom platí zásada, že jej výstupy nie je potrebné overovať. Opatrnosti však nie je nikdy dosť, najmä pri investigatívnej žurnalistike – aj v produktoch agentúr sa už objavil celý rad chýb. Overovať sa nezvyknú ani oficiálne dokumenty. Lenže len s nimi by sme sa ďaleko nedostali. Takže – začnite si budovať osobný archív. V slovenskej žurnalistike by mohli byť príkladom športoví redaktori, zvyčajne majú najrozsiahlejšie a najsystematickejšie archívy. Bez nich by dlhé prenosy zo športových zápolení sotva zvládli. Okrem toho môžete využiť aj informácie dostupné na internete, ak však chcete informovať, nezabúdajte na overovanie faktov. Vo všeobecnosti platí, že by ste si mali informáciu overiť z najmenej dvoch nezávislých zdrojov informácií. Okrem toho ako zdroj informácii môže slúžiť aj odborník na problematiku, osobné kontakty, tlač, TV, rozhlas, literatúra z knižnice, tlačové konferencie alebo tlačové besedy, redakčný archív, tlačové oddelenia inštitúcií alebo odborné semináre.
Ako na písanie textov v rozhlase
Je nevyhnutné si uvedomiť, že v rozhlase si poslucháč vypočuje informáciu len raz, prchavosť informácií je jednou z nevýhod rozhlasového vysielania, a preto je dôležité venovať zvýšenú pozornosť práve písaniu textov. Všeobecne platí niekoľko zásad:
- nazývaj osoby i predmety jednoducho,
- neboj sa opakovať ten istý výraz, ak výstižne zodpovedá opisovanému javu,
- používaj čo najviac plnovýznamových slovies,
- píš krátkymi vetami (v jednej vete 11-15 slov),
- nikdy nepoužívaj trpný rod, ak môžeš použiť činný (V stredu bol vykonaný policajný zásah – zle, Policajti zasahovali v stredu – dobre),
- ak sa dá niektoré slovo vynechať, vynechaj ho (napr.: no, tak, takže, teda, proste, vlastne, jednoducho),
- nikdy nepoužívaj cudzie slová, odborné alebo slangové výrazy, ak sa dajú bežným jazykom, pretože im nemusia všetci rozumieť.
Poslucháč je váš partner, ak ho budete podceňovať, prestane počúvať a prepne na inú rozhlasovú stanicu. K predchádzajúcim radám už len niekoľko ďalších: nepoužívajte v spravodajstve slovo včera, len zdôrazňujete fakt, že ponúkate starú informáciu, ak obsahu príspevku ťažko rozumiete vy, vôbec mu nebude rozumieť poslucháč. V časových údajoch nepoužívajte číslovky, ale výrazy zajtra, v stredu, na budúci týždeň, o mesiac. Vnímanie ruší cudzie slovo, žargón, slang a nerozložená skratka (OSN, NR SR, ZŠ a pod.), zložitý číselný údaj (Bolo tam 1 299 ľudí. Lepšie je… bolo tam takmer 1 300 ľudí.), ale aj expresívna lexika (nadávky), čo považujete za samozrejmé vy, vôbec nemusí byť samozrejmé pre poslucháča. Skúškou správnosti je hlasné čítanie – ak porozumiete správe a povedali by ste ju tak aj kamarátovi, zvládli ste napísať dobrý rozhlasový text.
Časté chyby vo vysielaní
S nesprávnym používaním predložiek sa v súčasnej rozhlasovej praxi stretávame pomerne často. Sú zreteľným signálom nedostatočnej jazykovej kompetencie príslušného profesionálneho používateľa jazyka – ak sa vôbec dá v takomto prípade ešte hovoriť o profesionálnom používateľovi jazyka. Aby ste sa medzi nich nezaradili, naštudujte si (zopakujte si) používanie predložiek, ktoré sa významom často krížia: ide napr. o predložky pri/u – správne táto vlastnosť sa objavuje pri ovocí, nie táto vlastnosť sa objavuje u ovocia; po/pre – správne išiel po brata, nie išiel pre brata; na/k – správne na niečo, nie k niečomu; o/za – správne o hodinu, nie za hodinu; na/o – správne na Vianoce, nie o Vianociach, na/pre – správne na dnes, nie pre dnes, po/za – správne po prvé, nie za prvé; s/o – správne motor s výkonom, nie motor o výkone; mimo/okrem – správne vybudovali okrem iného, nie vybudovali mimo iného; oproti/naproti – správne oproti.
Príprava textov na vysielanie
Príklad dobrých a zlých formulácií textov do rozhlasového vysielania – úvod vysielania
Zlá formulácia:
Ahojte všetci, ktorí počúvate rádio Aetter! Dnes som sa rozhodol, že vyriešime spolu veľký problém hlavne slovenských študentov, ktorí sa snažia cestovať vlakom na intráky alebo v piatok domov. Keďže vieme, že naše vlaky majú v záľube meškať alebo horieť, vždy sa hodí pár rád, ako sa zabaviť dlhou cestou z Košíc do Bratislavy. Ja som Michal a vy teraz budete počuť skvelý hit Nenahraditeľná od Simy Martaušovej.
V tomto prípade je hneď niekoľko vecí uvedených nesprávne. Moderátor zle oslovil poslucháčov, moderátor nemôže povedať do vysielania, že sa rozhodol vyriešiť veľký problém, má byť len spoločníkom pre poslucháčov a sprevádzať ich vysielaním. Spojenie hlavne slovenských študentov by malo znieť najmä. Pretože hlavne sú na zbraniach. V predposlednej vete ani nie je slovenský slovosled. Najväčšia chyba sa môže stať moderátorovi, keď zle prečíta prípade dohľadá meno interpreta piesne, na to si musí moderátor dávať veľký pozor.
Dobrá formulácia:
Pozdravujem poslucháčov rádia Aetter. Dnes budeme hovoriť o probléme všetkých študentov. V tomto prípade najmä slovenských, ktorí sa snažia cestovať vlakom na internát alebo v piatok domov. Vlaky niekedy meškajú alebo horia, vždy sa oplatí mať v rukáve tipy, ako prežiť dlhú cestu z Košíc do Bratislavy. Volám sa Michal a spomínané tipy na nekonečné cesty vám prezradím po pesničke od Simy Martausovej.
Najskôr treba pozdraviť poslucháčov, prípadne môže moderátor povedať svoje meno. Najlepšie by bolo, keby tému podal poslucháčovi ako príbeh, ktorý sa mu stal. Napríklad, že on sám cestoval z východu Slovenska na západ a stalo sa mu niečo nepríjemné. Poslucháčom by mal povedať, akú pesničku bude počuť a prezradiť, čo budú ešte počuť.
Príklad dobrých a zlých formulácií textov do rozhlasového vysielania – téma vysielania
Zlá formulácia:
Počúvate rádio Aetter s Michalom. Úprimne si povedzme, že každý z nás by radšej cestoval dlhé trasy autom, lietadlom alebo najradšej sa teleportoval na dané miesto. Nikdy nevieš, či si k tebe sadne hlasná rodinka alebo človek, ktorý sa už pár dní nesprchoval. Najlepšie riešenie je vziať si do vlaku slúchatká a napeckovať si playlist obľúbenými pesničkami alebo radšej stovkou obľúbených pesničiek. Ďalší super nápad je kniha, no ak sa rozhodnete pre knižku, radím aj štuple do uší. Na našom Instagrame mi môžete písať, ako dlhé cesty riešite práve vy, a hneď po krátkej hudobnej prestávke si vyberieme pár najlepších.
Dobrá formulácia:
Zrejme každý z nás by radšej cestoval na dlhšie trasy autom, lietadlom alebo teleportom. Nikdy neviete, možno si k vám sadne hlučná rodinka alebo človek, ktorý sa už pár dní nesprchoval. Najlepšie riešenie je vziať si do vlaku slúchadlá a pustiť si rebríček obľúbených pesničiek. Ďalším tipom na to, ako prežiť dlhú cestu, je kniha. Ako povinný doplnok vám však poradím aj štuple do uší. Na našom instagrame mi môžete napísať, ako dlhé cesty prežívate vy, a po krátkej hudobnej prestávke si vyberieme zopár najlepších a aj najvtipnejších príbehov.
Príklad dobrých a zlých formulácií textov do rozhlasového vysielania – teasing alebo avizovanie piesne vo vysielaní
Zlá formulácia:
Je krátko po piatej poobede a vy stále ladíte rádio Aetter. Dnes sa rozprávame o zabíjaní nudy počas cestovania. Hneď ako nám dohrá pesnička od Lady Gagy (prehrávanie refrénu skladby), Ega a IMT Smile (prehrávanie refrénu skladby), si prečítame zopár rád od poslucháčov.
Dobrá formulácia:
Je krátko po sedemnástej. Ste naladení na rádio Aetter. Dnes sa rozprávame o zabíjaní nudy počas cestovania. Na Instagrame mi prišlo mnoho správ a kým do vysielania vyberiem tie najlepšie, posielam vám pesničky od Lady Gaga, Poker Face (prehrávanie refrénu skladby) a Ega a IMT Smile (prehrávanie refrénu skladby), no ešte predtým skvelý Adam Ďurica a jeho Mandolína.
Ukážka scenára pre rozhlasové vysielanie
Pripravený scenár na vysielanie by sa mal moderátorovi dobre čítať, preto je nevyhnutné zvoliť si riadkovanie 1,5 a tiež minimálnu veľkosť písma 16.
Príklad prepisu správy z TASR do rozhlasovej reči
TASR správa:
Bratislava 30. septembra (TASR) – Mesto Bratislava eviduje viacero popadaných stromov a v teréne má 14 piliarov, ktorí odstraňujú následky nárazového vetra. Pre TASR to uviedol hovorca samosprávy Peter Bubla. Bratislavčania môžu podnety či škody nahlasovať magistrátu aj prostredníctvom infolinky.
„Úzko spolupracujeme aj s hasičskými jednotkami. Zároveň by sme radi informovali verejnosť, že mestská organizácia Marianum z bezpečnostných dôvodov rozhodla o uzatvorení cintorínov do odvolania,” podotkol Bubla.
Magistrát eviduje popadané stromy na Štefánikovej ulici, Devínskej ceste, pri Ovsišti, pri Nábreží armádneho generála L. Svobodu, na Gagarinovej, na Ríbezľovej ulici a na Popradskej ulici.
Verejnosť môže svoje podnety a škody nahlasovať priamo na infolinku telefonicky na číslo +421 259 356 111 alebo mailom na infolinka@bratislava.sk.
Rozhlasová formulácia:
V Bratislave popadali stromy. V teréne je 14 piliarov, ktorí odstraňujú následky nárazového vetra. Bratislavčania môžu podnety a škody nahlasovať magistrátu aj prostredníctvom infolinky či mailom. Z bezpečnostných dôvodov uzavreli cintoríny do odvolania. Stromy spadli na Štefánikovej ulici, Devínskej ceste, pri Ovsišti, pri Nábreží armádneho generála L. Svobodu, na Gagarinovej, na Ríbezľovej ulici a na Popradskej ulici.
Slovníček správnych a nesprávnych výrazov
NESPRÁVNE SPRÁVNE
A
Aziat Ázijčan, Ázijec (= obyvateľ Ázie)
B
behom (dvoch týždňov) za, cez, počas, v priebehu
bezvadný bezchybný, výborný, stopercentný, prvotriedny, vynikajúci, krásny
bežné číslo poradové číslo
bežný rok tento rok
brať k zodpovednosti brať na zodpovednosť
brept brbt
byť:
bol ste boli ste
bola ste boli ste
bolo schválené schválilo sa
bolo zistené zistilo sa
C
cestou súdu, ministerstva prostredníctvom súdu, ministerstva
cez:
cez milión vyše milióna
cez to všetko napriek tomu
cez zákaz napriek zákazu
Č
čas od času z času na čas, občas
častokrát často, mnoho (veľa) ráz
Češi Česi (aj belosi, černosi atď.)
četný početný, mnohý
čiastka suma
D, Ď
ďaleko viac oveľa viac, omnoho viac
ďaľší ďalší
design dizajn
dnešným dňom dnes, oddnes
docela úplne, celkom
dohodnúť sa s tým, že dohodnúť sa, že
dojčenec dojča
dokazovací (materiál) dôkazový (materiál)
dopad dosah, vplyv, účinok, dôsledok, pôsobenie
dopis list
doporučený odporúčaný (ale: doporučený list)
doporučiť, doporučovať odporučiť, odporúčať
dotaz otázka, dopyt
dovolávať sa (niečoho) odvolávať sa na niečo (na zákon, zmluvu, dohodu)
doznať vinu priznať sa k vine
H
hardware hardvér
horkokrvný prudký, prchký, výbušný, vznetlivý
húpačka hojdačka
I, Í
image imidž
inšpektoriát inšpektorát
J
jedná sa ide o
jednací poriadok rokovací poriadok
jednacie číslo poradové číslo (listu, dokumentu)
jednička jednotka
jednorázový jednorazový
jednosmenný jednozmenný
je treba treba
K
klávesa kláves
kľud pokoj
kľudný pokojný
kojenec dojča
kojenecký dojčenský
krabica škatuľa
krb kozub
Zdroj: http://www.olgaskvareninova.sk/jpp-okienko-slovnicek.html
VOICEOVER k inštruktážnemu audiosúboru.
Hovorený prejav je auditívna forma realizácie písomnej podoby jazyka. Inými slovami – ide o interpretáciu písomnej predlohy. Tá musí byť poctivo pripravená. Je to prirodzené, redaktor v rozhlase má „čosi povedať“ a nie len „o čomsi hovoriť“. Ale pozor – písomná predloha zvádza na čítanie! Keďže naše uši sú „nastavené“ na hovorový jazyk, každý písaný rozhlasový text musíme upraviť tak, aby sa dobre počúval. Napríklad by sme mali osoby a veci nazývať jednoducho, ďalej používať čo najviac plnovýznamových slovies. V rozhlasovom vysielaní by sme mali písať krátke vety od 11 do 15 slov. Nikdy nepoužívajte trpný rod, ak môžete použiť činný (napr.: V stredu bol vykonaný policajný zásah. Správne je: Policajti zasahovali v stredu). Ak sa dá niektoré slovo vynechať, vynechaj ho (napr.: no, tak, takže, teda, proste, vlastne, jednoducho). Nepoužívajte cudzie slová, odborné alebo slangové výrazy, ak sa dajú bežným jazykom, pretože im nemusia všetci rozumieť.
Skúsení praktici tvrdia – treba sa „rozprávať“ už pri tvorbe textu. Táto technika by sa dala zhrnúť do piatich krokov:
sformuluj,
povedz,
napíš,
prečítaj text kamarátovi,
oprav to, čomu kamarát nerozumel, prípadne to, čo ho nezaujalo.
Ako zdroj informácii môže slúžiť odborník na problematiku, príspevky z tlačových agentúr, osobné kontakty, tlač, TV, rozhlas, literatúra z knižnice, tlačové konferencie alebo tlačové besedy, redakčný archív, tlačové oddelenia inštitúcií alebo odborné semináre.
Sformulujte text do jedného rozhlasového vstupu o slávnostnom otvorení školského roka.
Príklad:
https://www.tasr.sk/tasr-do-kazdej-skoly
- Vymenujte zdroje, z ktorých by ste čerpali pri tvorbe školského rozhlasového vysielania.
- Prepíšte text do rozhlasovej podoby.
Kremnica 29. septembra (TASR) – Horských záchranárov v Kremnických vrchoch privolali v nedeľu na pomoc k 42-ročnému turistovi, ktorý pri zdolávaní ferraty “Výzva” precenil svoje sily a už nedokázal samostatne pokračovať. Informuje o tom Horská záchranná služba (HZS) na svojej webovej stránke.
“Asi po dvojmetrovom páde do ferratovho setu, ktorý stlmil jeho pád, zostal visieť v stene. Trojica záchranárov sa k uviaznutému mužovi dostala s pomocou lanovej techniky a z komplikovaného miesta ho ňou spustili na zem,” uvádza HZS s tým, že turista neutrpel žiadne zranenia.
Záchranári upozorňujú všetkých, ktorí plánujú výstup touto ferratou, na sebakritické zhodnotenie vlastných síl a skúseností. “Výzva” sa svojou obtiažnosťou radí k najťažším doteraz vybudovaným na Slovensku.
Ešte si naštudujte:
- https://www.skolske.sk/
- JENČA, Imrich a kol.: Rozhlasová tvorba. Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2013.
- PEKNUŠIAKOVÁ, E.: NÁVOD NA… AKO OBSTÁŤ V ROZHLASOVEJ PRAXI. [online]. [cit. 2019-10-02]. Dostupné na internete: <https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Regrutova1/subor/Peknusiakova.pdf>.
- CHUDINOVÁ, E., LEHOCZKÁ, V.: Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy teórie rozhlasovej žurnalistiky v systéme masmediálnej komunikácie. [online]. [cit. 2019-10-02]. Dostupné na internete: <https://rasto.active.sk/ Rozhlasov%E1_%9Eurnalistika_(2005).pdf>.
Vytvorte scenár krátkej rozhlasovej relácie aspoň na tri vstupy, ktorá je zameraná na informácie o vašej škole. (Akcie usporiadané školou, ponuka voľnočasových krúžkov, zaujímavosti o škole, jej história a pod.).