Čo potrebujeme na to, aby sme si založili školskú televíziu?
Založiť si školskú televíziu je v súčasnom technologickom svete veľmi jednoduché a aj odporúčané. Študent, rodič, učiteľ alebo aj fanúšik školy sa tak dostane k všetkým informáciám a udalostiam aj takouto videocestou. Pre študentov je to znak, že ich škola nezaostáva v novodobých trendoch a pre učiteľov dobrý spôsob, ako vyskúšať, či dané vedomosti zo slovenčiny, informatiky alebo iných predmetov vedia študenti použiť v praxi.
2.1 Čo potrebujeme na to, aby sme založili školskú televíziu?
V nasledujúcom texte sa môžete dozvedieť základné informácie, ktoré potrebujete na to, aby ste si mohli založiť školskú televíziu, ktorá bude vysielať prostredníctvom internetovej stránky YouTube. Ale nielen technika robí televíziu televíziou, sú to aj ľudia. Tak si neskôr vysvetlíme, aké pozície sú dôležité pre chod študentskej televízie.
2.1.1 Technické predpoklady
Ako najdôležitejší technický predpoklad môžeme označiť stále internetové pripojenie, ktoré by malo byť rýchle a stabilné. Je to dôležité hlavne na rýchly upload vybraných vyprodukovaných videí, ale aj pre momentálne ešte stále relatívne novú funkciu – live streaming.
V nadväznosti treba vlastniť aspoň jeden výkonný počítač. Môže byť stolný počítač alebo notebook a, samozrejme, čo najväčší dostupný monitor, poprípade dva. Takisto sa nesmie zabudnúť na kvalitné reproduktory, ktoré zabezpečia finálnu kontrolu zvuku a reálne odhalia nedokonalosti, ktoré sa mohli stať pri výrobe. Náročnou, ale dlhodobo spoľahlivou investíciou je počítač na platforme Apple, ktorého kúpna cena je výrazne nad dostupný limit, ale v horizonte pracovných rokov si svoju hodnotu ako keby odpracuje. Pri PC platformách je zas výhoda, že hardvér možno vždy vymeniť za lepší, prípadne doplniť. Ale všetko to závisí od typu a náročnosti produkovaných relácií, pretože v dnešnej dobe sa dá základný strih uskutočniť aj na menej výkonných zostavách. Všetko to má nadväznosť na to, aký softvér budete používať na úpravu videa, grafiky a zvukov. V tomto je naozaj veľmi veľa voľných ale aj platených programov a výber nechávame na vás, podľa počítačových možností.
Takisto v dnešnej dobe nie je potreba pre školskú televíziu vlastniť televíznu reportážnu kameru. Samozrejme, opäť to záleží na pridelenom rozpočte, ale pri malých televíziách kamery nahradili digitálne zrkadlovky a tie momentálne nahrádzajú vo veľkom digitálne bezzrkadlovky, malé kompaktné fotoaparáty, ktoré sú vyrábané tak, aby boli používané pri vytváraní obľúbených vlogov. Malá školská televízia sa môže pokojne zamerať aj na produkovanie svojich výstupov prostredníctvom mobilných telefónov, ktoré vlastnia študenti. Kvalita záznamu niekedy prevyšuje kvalitu televíznych amatérskych kamier.
V oblasti investícií treba určite najviac povoliť rozpočet pri kúpe mikrofónov alebo mikrofónového vybavenia. V tomto smere sa vždy veľmi ľahko dá rozoznať profesionálna práca od amatérskej. Takže podľa dostupnej techniky, ktorá sa zaoberá na zaznamenanie obrazu, treba vždy prispôsobiť techniku na snímanie zvuku. V najhoršom prípade môžeme opäť použiť mobilný telefón, teda v tomto prípade dva. Jeden by slúžil ako kamera a druhý dostupný ako mikrofón, keďže momentálne skoro všetky smartfóny majú aplikáciu na nahrávanie zvuku, teda môžu slúžiť ako diktafón.
Určite odporúčame mať vyhradenú miestnosť pre školskú televíziu, ktorá by mala slúžiť ako štúdio. Mala by to byť miestnosť, ktorá je dobre izolovaná od hluku, dá sa v nej pracovať so svetlom a má voľnú aspoň jednu stenu, ktorá môže slúžiť ako pozadie. V lepšom prípade sú v nej k dispozícii závesy alebo plocha, ktorá môže byť natretá na zeleno alebo oblepená zelenou tapetou. Takúto plochu potom môže školská televízia využívať na kľúčovanie obrazu – teda postprodukčnú zmenu pozadia podľa výberu a možnosti školských softvérov. Po zvukovej stránke odporúčame jednu miestnosť alebo kútik, ktorý by bol dostatočne izolovaný od hluku. Ten by mal slúžiť na nahrávanie zvuku. Tu sa pokojne môžu využiť tzv. domácke dostupné materiály ako molitan, koberce atď. Samozrejme, všetky technické záležitosti závisia od dostupného rozpočtu, ktorý môže byť pridelený pre školskú televíziu.
Poslednou technickou podmienkou alebo rozhodnutím je, ako platformou sa televízia rozhodne šíriť svoje výstupy. Určite kvôli rozšíreniu a technickej dostupnosti odporúčame internetovú stránku YouTube, ktorá ponúka všetky funkcie veľmi prehľadne a z rôznych dostupných možností má stále najsilnejší „zásah“ na vybrané publikum. Rizikom alebo mínusom sú časté problémy s používaním hudby, ale tie sa dajú odstrániť, ak sa autori naučia používať a rešpektovať pravidlá non copyright music. YouTube tak ponúka rýchlu registráciu, prehľadné spravovanie videí, možnosť vysielania naživo a spájanie sa s inými sociálnymi sieťami. A stále je to platforma, ktorá poskytuje svoje služby zdarma pre koncových používateľov.
2.1.2 Personálne predpoklady
Po technických predpokladoch prichádzajú na rad ľudské. Výhodou aj zároveň nevýhodou malých školských televízií je počet študentov, ktorí sa reálne zapoja do tohto náročného projektu. Pretože školskú televíziu môže tvoriť aj len jeden zanietený človek, ktorý je riaditeľ, moderátor, kameraman, produkčný a strihač v jednej osobe. V ideálnom stave však školská televízia môže pracovať s týmito dôležitými pozíciami.
Riaditeľ – alebo ho môžeme nazvať vedúcim výroby. Každá inštitúcia potrebuje človeka, ktorý za ňu zodpovedá, robí dôležité rozhodnutia a reprezentuje ju pri komunikácii napríklad so školou alebo prípadnými sponzormi.
Redakčná rada – je zložená v lepšom prípade (podľa kapacity) zo všetkých členov televízie. Robí rozhodnutia o dôležitých krokoch vo vysielaní a v komunikácií smerom von. Slúži ako poradný orgán pre riaditeľa, mala by zasadať a rozhodovať na základe demokratických princípov.
Produkčný – dôležitá zložka pri plánovaní a vykonávaní nakrúcania. Zodpovedá za komunikáciu medzi všetkými zložkami, riadi výrobu a dozerá na výsledok. Napríklad vybavuje hostí na rozhovor a dozerá na to, aby boli splnené všetky ich podmienky a aby boli časovo zladení.
Redaktor/moderátor (tzv. pred kamerový človek) – ľudia, ktorí sú tvárou televízie a vidíme ich na obraze. Sú zodpovední za obrazové výstupy, reportáže, rozhovory atď.
Kameraman/strihač/grafik (tzv. za kamerový človek) – ľudia, ktorí sú zodpovední za technickú stránku fungovania televízie.
Ako sme spomínali na začiatku tohto textu, všetko personálne obsadenie súvisí s počtom ľudí, ktorí sú zapojení do takéhoto projektu. Vo všeobecnosti by to mali byť študenti, ktorí sú zodpovední, vedia pracovať v tíme a vedia pracovať pod stresom. Samozrejme, dôležité vlastnosti sú aj schopnosť komunikovať, ovládať trému a nebáť sa zlyhania a robiť všetko na čas. Celkovo byť zapojený v projekte školskej televízie je dobrá príležitosť naučiť sa pracovať a zdokonaliť sa vo všetkých týchto, ale aj iných vlastnostiach.
2.1.3 Vysielacia štruktúra
Vysielacia štruktúra je jednoducho povedané všetko to, čo by ste chceli ako študentská televízia produkovať, teda aké videá by ste chceli nakrúcať. Tu si môžeme rozoberať niektoré typy relácií, ktoré sú vhodné pre vášho diváka, ale v tomto prípade sa fantázií a reláciám medze nekladú. Dôležité je vždy poznať to, pre koho dané videá idem vyrábať a čo ten daný človek sleduje. Je to možné ukázať na príkladoch: školská televízia športového gymnázia sa môže zaoberať viac športom, školská televízia odevnej školy sa môže zameriavať na módu atď.
Základom vysielania každej televízie by mali byť správy, teda spravodajstvo. V tomto prípade môžu existovať dva smery: seriózny (viac kladený dôraz na hodnotu a aktuálnosť podanej informácie) alebo zábavný (viac kladený na zábavu pri prezentovaní udalosti). Tieto smery je vhodné si definovať pri každom type relácie. Základom vysielania alebo produkovania spravodajstva (správy, novinky, informácie) je pravidelnosť a aktuálnosť. Treba cieľového diváka vždy naučiť, že v pravidelnom čase a intervale sa u vás dozvie podstatné informácie zo školského života.
Druhým potrebným a odporúčaným žánrom sú relácie, ktoré sa zaoberajú rozhovormi. Či už to budú rozhovory so zaujímavými študentami, alebo učiteľmi zo školy, alebo zo zaujímavými ľuďmi, ktorí sa pohybujú vo vašom okolí.
Ostatné typy relácií nechávame na vás. Pretože vy si musíte na začiatku povedať, akým smerom sa vaša televízia vydá vo vysielacej štruktúre. Teda, že sa bude viac podobať na televíziu alebo na produkciu YouTube kanálov, ktoré spravujú obľúbení tvorcovia. Pri tomto však možno odporúčame spojiť tieto dva smery a produkovať štandardný televízny obsah, ale zároveň produkovať aj relácie a formáty, na ktoré je váš mladý divák zvyknutý. Do budúcej praxe je výborné vyskúšať si všetky pozície a formáty. Takýto študent je tak pripravený pracovať na akomkoľvek formáte v budúcnosti alebo väčšej televízií.
Ak by sme to mali zhrnúť, tak nie je dôležité koľko a akých formátov bude vaša televízia vyrábať, dôležitá je ich pravidelnosť. Lebo tak sme nastavení, aj keď pozeráme bežnú veľkú televíziu alebo očakávame video od nášho obľúbeného influencera. Takisto čísla sledovanosti vždy budú hrať veľkú rolu vo vašej produkcii a nápadoch. Tu vždy musíte rozmýšľať, čo robíte formát pre všetkých alebo pre konkrétnych ľudí, ktorých vybraná téma zaujíma. (napríklad rozhovor s chemikárom bude zaujímať len ľudí, čo zaujíma chémia, ale pre moderátora to môže byť super skúsenosť robiť odborný rozhovor o téme, ktorej sa až tak nerozumie).
- Cvične si vyskúšaj, ako by si prezentoval nápad založenia školskej televízie pánovi riaditeľovi.
1.Odsleduj si všetky spravodajské formáty (napr. televízne noviny) všetkých dostupných televízií a porovnaj lokálne správy s celoslovenskými.
Napíš si na papier alebo do mobilného telefónu názvy všetkých dostupných slovenských televízií, na ktoré si spomenieš a následne konfrontuj zoznam s reálnymi televíziami, ktoré si vyhľadáš na internete.