Tvoríme plagát
Spracovali: Mgr. Martin Graca, PhD.
Štandardné formáty plagátov
Plagát môžeme definovať ako verejnú formu propagácie. Plagáty sú verejné oznámenia vo forme grafiky vytlačenej na veľkorozmerných papieroch. Najfrekventovanejšie rozmery plagátov sú:
- A3 – 297×420 mm
- A2 – 420×594 mm
- A1 – 594×841 mm
Tieto formáty sú najčastejšie používané pri plagátoch, ktoré chceme vytlačiť. Ak chceme plagát použiť v digitálnom prostredí, rozmer prispôsobíme napr. sociálnej sieti, na ktorej bude umiestnený. Ak rozmer nie je špecifikovaný, postačí nám vytvoriť plagát vo formáte A4 (210×297 mm). Štandardne sú plagáty tvorené na výšku použitého rozmeru.
Nastavenie vlastností dokumentu pri tvorbe plagátu
Ako sme to už spomenuli v predchádzajúcej lekcii, dôležité pre náš plagát je vhodné nastavenie dokumentu podľa toho, či bude náš grafický obsah vytlačený alebo použitý v digitálnom priestore. Preto si rozdelíme nastavenia do dvoch kategórií:
Nastavenie vlastností dokumentu pre tlačený plagát
- Rozmer si vyberiem z vyššie uvedených štandardov (A3, A2, A1) a k ich rozmerom pridáme 6 mm k šírke a výške. To znamená, ak si vyberieme formát A3, k rozmeru 297×420 mm pridáme 6 mm a výsledný rozmer bude 303×426 mm. 6 mm pridávame kvôli tomu, že pri tlači nám tlačiareň nedokáže potlačiť farbu od úplného kraja papiera, a preto sa plagát orezáva z väčšieho papiera. 3 mm z každej strany sa orežú a my dostaneme plagát, ktorý je v požadovaných štandardoch a bez bielych okrajov.
- Rozlíšenie volíme minimálne 300 dpi. Ak chcem, aby bola tlač kvalitná, takéto rozlíšenie je postačujúce, aby sme na plagáte nenašli žiadne nežiaduce rozmazané/pixelové miesta.
- Farebná škála plagátu určeného do tlače je CMYK. Ako sme spomenuli v prechádzajúcej lekcii, CMYK disponuje väčšou škálou farieb a dokáže namiešať aj čiernu farbu.
- Farebnú hĺbku zvolíme 8 bitovú prípadne 16 bitovú podľa grafického obsahu. Ak potrebujeme kvalitnejšiu tlač, zvolíme si 16 bitovú hĺbku, ktorá disponuje až 281,5 biliónmi farieb. Takáto farebná hĺbka, samozrejme, potrebuje viac miesta na uloženie na disku a potrebuje kvalitnú tlačiareň, ktorá takéto množstvo farieb dokáže namiešať a vytlačiť.
Nastavenie vlastností dokumentu pre plagát určený do digitálneho priestoru
- Rozmer si prispôsobíme podľa digitálneho prostredia, na ktorom bude plagát umiestnený. Ak takýto priestor nepožaduje konkrétny rozmer, zvolíme napríklad formát A4 (210×297 mm).
- Rozlíšenie nastavíme na hodnotu 72 dpi. Toto rozlíšenie je postačujúce a navyše finálny súbor nezaberá veľa miesta na disku, čo je vyhovujúce kvôli rýchlemu načítaniu súboru.
- Farebná škála plagátu určeného do digitálneho priestoru je RGB. Farebnú škálu RGB využívajú aj monitory počítačov či televízie, a preto je táto škála vyhovujúca pre takýto druh grafického obsahu.
- Farebnú hĺbku zvolíme 8 bitovú. Plagát s 8 bitovou farebnou hĺbkou disponuje maximálne 16,7 miliónmi farieb, čo je pre grafický obsah určený do digitálneho priestoru postačujúce.
Aké informácie musí plagát obsahovať?
Okrem grafických prvkov ako napríklad fotografie, text alebo rôzne tvary a podklady musí plagát obsahovať 4 základné údaje:
- Názov podujatia, ktoré chcete plagátom prezentovať.
- Miesto, na ktorom sa dané podujatie bude konať.
- Čas, keď podujatie začne.
- Cena, vstupenky na podujatie, ak nie je event zadarmo.
Tieto 4 údaje sú veľmi podstatné, a preto sa na plagáte zobrazujú viditeľne v dostatočnej veľkosti a prehľadnosti. Ďalšie prvky záležia od podujatia, na ktoré plagát vytvárate. Okrem týchto štyroch údajov môžete doplniť napríklad stručný popis podujatia, alebo ak sa na podujatí podieľajú aj sponzori, ich logá/značky/mená. Stručný popis nemusí byť pri všetkých podujatiach a hlavne si treba uvedomiť, že čím viac zahltíte plagát textom, tým menej bude pútavý a jeho čitateľ sa nemusí dostať k podstatným informáciám, ktoré chcete prezentovať. Sponzori sú štandardne umiestnení úplne dole, kde im vyhradíte priestor buď v bielom páse, alebo zakomponujete priamo do podkladu plagátu. Ak promujete event, na ktorý sa predávajú lístky, je dôležité na plagát uviesť, kde sa dajú kúpiť.
Zoznamujeme sa s programom Adobe Photoshop – Príklady
Príklady rozdielneho nastavenia rozlíšenia:
Rozdiel v kvalite obrázku pri nastavení rozlíšenia 72 dpi a 300 dpi.
Rozdiel v kvalite obrázku pri nastavení rozlíšenia 72 dpi a 300 dpi.
Príklady farebnej škály RGB a CMYK:
Rozdiel farebnosti škály CMYK a RGB a ich použitie
Rozdiel farebnosti škály CMYK a RGB
Príklady farebnej hĺbky:
Rozdiel 16 bitovej a 8 bitovej farebnej hĺbky
Rozdiel 16 bitovej a 8 bitovej farebnej hĺbky
- Vytvor textové pole s textom „Školiace mediálne centrum – Tvoríme plagát“, vo fonte „Arial bold“, s veľkosťou písma 13. Výsledný text zarovnajte na pravú stranu a zafarbite na červeno.
- Vytvor textové pole s textom „Školiace mediálne centrum – Tvoríme plagát“. Na každé slovo textu použite iný font a veľkosť písma. Text zarovnajte na stred.
- Preštudujte si ďalšie typy fontov a možnosti ich úprav. https://helpx.adobe.com/sk/photoshop/using/fonts.html