Zoznamujeme sa s programom Adobe Photoshop
Spracovali: Mgr. Martin Graca, PhD.
Nový dokument a nastavenie vlastnosti
Adobe Photoshop je grafický softvér na tvorbu a editovanie rastrového grafického obsahu.
- Raster (bitmapa) pracuje s jednotlivými bodmi (pixelmi), ktoré samostatne ukladá. Kvalita obrázkov v rastrovej grafike je daná počtom pixelov a je nemenná. To znamená, že ak obrázok zväčšíme, dochádza k zhoršeniu kvality.
- Vektor je flexibilnejší formát, ktorý je možné editovať podľa potrieb. Vektorová grafika pracuje s bodom, výplňou a zakrivením. Každý objekt na obrázku obsahuje tieto údaje. Kvalita vektorovej grafiky sa pri zväčšovaní alebo zmenšovaní veľkosti súboru nemení a zachováva si maximálnu ostrosť. Grafický softvér od spoločnosti Adobe, ktorý slúži primárne na tvorbu a editovanie vektorovej grafiky, sa nazýva Adobe Illustrator.
Prvým krokom pri tvorbe grafického obsahu je zvoliť si správne nastavenie dokumentu. Môžete si vyberať s pripravených šablón alebo si dokument nastavíte podľa vašich potrieb. V dokumente si primárne nastavujete tieto parametre:
- Výška a šírka dokumentu (height, width) – štandardné rozmery grafického obsahu, ktoré budete potrebovať vytlačiť sú formáty A2, A3, A4, A5, A6 alebo B4, B5, B5 a uvádzajú sa v centimetroch alebo milimetroch. Ak váš grafický obsah použijete len do digitálneho priestoru, zvolíte si vlastné rozmer v pixeloch. Štandardne 1920x1080px, ak ide o obsah určený na web, alebo 820x360px, ak chcete vytvoriť cover na Facebook.
- Rozlíšenie (resolution) – týmto nastavením určujeme výslednú kvalitu grafického obsahu. Štandardná hodnota rozlíšenia určeného pre tlač je 300dpi (dpi = dots per inch/počet bodov na 1 palec). Hodnota rozlíšenia grafiky určenej do digitálneho priestoru je 72dpi.
- Farebná škála (color mode) – farebný režim obrazu určuje, ako sa kombinujú zložky farby na základe počtu farebných kanálov vo farebnom modeli. Štandardne používame tieto farebné škály:
- RGB – využíva nedokonalosť farbocitových buniek v ľudskom oku. Bunky umožňujú nahradiť viditeľné svetlo zmesou troch základných farieb (red, green, blue/červená, zelená, modrá – skratka RGB). Zložením všetkých troch farieb vznikne biela farba, ktorá je iná ako farba svetla (biela farba svetla sa skladá z celého spektra farieb). RGB využívajú monitory počítačov a televízory, a preto je táto farebná škála vhodná na použitie v digitálnom priestore.
- CMYK – je považovaný za tlačiarenský režim/farebnú škálu, pretože je výhodnejší pre samotnú tlač. Dôvodom je fakt, že oproti farebnej škále RGB je v CMYK-u možné namiešať aj čiernu farbu. CMYK využíva zložky, ktoré vznikli zmiešaním dvojíc farieb v RGB modeli. Farebná škála CMYK pracuje aj so samotnou čiernou farbou pre lepšiu kvalitu vytlačených obrázkov. CMYK režim využíva 32 bitovú farebnú hĺbku. (CMYK = cyan, magenta, yellow, black / azúrová, purpurová, žltá, čierna)
- Farebná hĺbka (color depth) – je paletu farieb, ktoré sú použité na vytvorenie obrazu. Kvalita fotografie, ale aj jej zobrazenia, aj kvalita zobrazovacieho zariadenia (monitoru) je priamo závislá od použitej farebnej hĺbky. Štandardne využívame tieto farebné hĺbky:
- 8 bitová farebná hĺbka – obraz s takouto hĺbkou má maximálne 16,7 milióna farieb
- 16 bitová farebná hĺbka – obraz s takouto hĺbkou má maximálne 281,5 bilióna farieb
Nástroje programu Adobe Photoshop
Na editovanie grafického obsahu môžeme použiť niekoľko nástrojov:
Selektovacie nástroje
- Rectangular Marquee – obdĺžniková selekcia
- Elliptical Marquee – eliptická selekcia
- Single Row Marquee – selekcia vysoká 1 px a široká ako plátno
- Single Column Marquee – selekcia so šírkou 1 px a výškou ako plátno
- Move – presúvanie obsahu selekcií alebo celých vrstiev
- Magic Wand – selekcia podľa farebnej oblasti
- Lasso – selekcia s tvarom, určená potiahnutím myšou
- Polygonal Lasso – mnohouholníková selekcia
- Magnetic Lasso – pri ťahaní myšou prispôsobuje svoj tvar obrysom objektu v danej vrstve
Orezávacie nástroje
- Crop Tool – orezanie obrázku
- Silice – obrázok rozdelený do rezov sa pri ukladaní môže rozdeliť na samostatné obrázky podľa rezov
- Silice Select – výber aktuálneho rezu
Retušovacie nástroje
- Healing Brush – odstraňovanie nežiaducich elementov pomocou nanášania farby z iného miesta
- Spot Healing Brush – automatické odstraňovanie drobných nedostatkov na základe okolitých farieb
- Patch – vyber oblasti a premiestnenie na zdrojovú oblasť
- Red Eye – odstránenie červených oči z fotky
- Cloone Stamp – podobný nástroj ako Healing Brush
- Pattern Stamp – nanáša na podklad vybranú textúru
- Eraser – guma
- Backgrond Eraser –
- Magic Eraser – gumovanie farebne podobných oblastí
- Blur – rozostrenie, resp. rozmazanie
- Sharpen – zaostrenie podkladu
- Smudge – rozmazanie podkladu v smere stopy štetca
- Dodge – zosvetlenie podkladu
- Burn – stmievanie podkladu
- Sponge – zvyšovanie alebo znižovanie sýtosti
Maľovacie nástroje
- Brush – štetec
- Pencil – ceruzka
- Color Replacement – nahradenie farby
- History Brush – vrátenie sa na daný krok v histórii
- Art History Brush – podobné ako štetec histórie, ale s umeleckými prvkami
- Gradient – vytvorenie farebného prechodu, určenie farby, druh, smer a dĺžku
- Paint Bucket – vyfarbenie oblasti danou farbou
Kresliace a textové nástroje
- Path Selection – výber cesty
- Direct Selection – priamy výber
- Horizontal Type – písanie vodorovného textu
- Vertical Type – písanie zvislého textu
- Horizontal Type Mask – selekcia v tvare vodorovného textu
- Vertical Type Mask – selekcia v tvare zvislého textu
- Pen – vytváranie ciest (vektorových kriviek)
- Freeform Pen – vytváranie ciest voľnou rukou
- Add Anchor Point – pridanie kotviaceho bodu do cesty
- Delete Anchor Point – odstránenie kotviaceho bodu z cesty
- Convert Point – zmena orientácie cesty vo vzťahu s kotviacim bodom
- Rectangle – obdĺžnik
- Roundet Rectangle – zaoblený obdĺžnik
- Ellipse – elipsa
- Polygon – mnohouholník
- Line – čiara
- Custom Shape – použitie iného tvaru vybraného z ponuky
Meracie a navigačné nástroje
- Notes – poznámky
- Audio Annotation – zvuková poznámka
- Eyedropper – kvapkadlo, výber farby z označenej oblasti
- Color Sampler – vytvorenie vzorku farby
- Measure – meranie dĺžky a uhla úsečky
- Hand – pohyb po pracovnej ploche
- Zoom – lupa
Exportovanie výsledného projektu
Finálny grafický obsah môžeme exportovať do niekoľkých typov súborov:
- PSD, PSB – Photoshop Document, Large Document Format – jediné dva formáty, ktoré dokážu uložiť grafický súbor so všetkými funkciami Photoshopu.
- BMP, RLE, DIB – Bitmap, Run-Length Encoding, Device Independent Bitmap – jeden z najstarších, ak nie priamo najstarší dátový formát na uloženie rastrových obrázkov
- GIF – Graphics Interchange Format – veľkosťou príjemne malý, bezstratový dátový formát, ideálny na text, kresby či animácie.
- EPS – Encapsulated PostScript – tento dátový typ môže obsahovať ako vektorovú, tak aj bitmapovú grafiku a slúži predovšetkým na prenášanie PostScriptových dokumentov medzi aplikáciami.
- IFF – Interchange File Format – veľmi špecifický typ súboru, vytvorený v roku 1985 firmou Electronic Arts ako spôsob na prenos dát medzi rôznymi programami rôznych spoločností.
- JPEG, JPG, JPE – Joint Photographic Experts Group – najpoužívanejší formát obrázkov, používaný pri ukladaní pri digitálnych fotoaparátoch
- PCX – Personal Computer eXchange – formát používaný pre PC Paintbrush, jeden z prvých zobrazovacích štandardov pre DOS.
- Photoshop PDF – Portable Document Format – formát používaný na otváranie v programe Adobe Acrobat Reader.
- Photoshop RAW – nekomprimovaný formát značnej veľkosti
- PXR – Pixar – formát vytvorený firmou Pixar a používaný na tvorbu trojdimenzionálnych objektov či počítačovú animáciu.
- PNG – Portable Network Graphics – Bezstratový formát PNG je alternatíva alebo vylepšenie formátu GIF. Podporuje väčšiu farebnú hĺbku obrázkov, ale zároveň vie pracovať aj s transparentnosťou.
- PBM, PGM, PPM, PNM, PFM, PAM – Portable Bit Map – formát používaný na bezstratový prenos dát medzi širokým spektrom aplikácií.
- SCT – Scitex Continuous Tone – používa sa pri zložitom spracovaní obrazového materiálu na pracovných staniciach Scitex
- TGA – Targa – formát používaný na ukladanie textúr v 3D hrách.
- TIFF – Tagged Image File-Format – najviac podporovaný obrazový formát vôbec a otvoríte ho takmer v každom programe na editáciu či prehliadanie obrázkov
Štandardne využívame typy súborov JPEG a PDF. Súbor JPEG je vhodné použiť najmä do digitálneho priestoru. PDF je vektorový typ súboru, a preto je vhodný na použitie pre tlač.
Tvoríme plagát
Príklady formátov a veľkostí plagátov:
Veľkosti štandardných formátov určených najmä pre tlač
Plagát určený na sociálnu sieť Facebook
Veľkosti grafického obsahu určeného na sociálnu sieť Twitter
Príklady plagátov:
Plagát veľkosti A4 určený pre tlač
Plagát určený na sociálnu sieť Facebook
Príklady nastavenia výrezových značiek do tlače:
Nastavenie 3 mm okrajov v programe Adobe Photoshop
Nastavenie 3 mm výrezových značiek v programe Adobe Indesign
- Vytvor plagát na ľubovoľné podujatie. Plagát musí byť vo formáte A4, farebnej škále CMYK a v rozlíšení 300 dpi. Ďalej musí obsahovať informácie o názve, mieste a čase podujatia. Výsledný plagát exportujte do formátu JPEG.
- Vytvor plagát na ľubovoľné podujatie. Plagát musí byť vo formáte A5 s orientáciou na šírku, vo farebnej škále RGB a v rozlíšení 100 dpi. Plagát musí obsahovať informácie o názve, mieste a čase podujatia. Výsledný plagát exportujte do formátu PDF.
- Dôkladne si preštudujte typy formátov, do ktorých je možné váš finálny grafický produkt exportovať. Následne si vyskúšajte export do čo najväčšieho množstva formátov: https://helpx.adobe.com/sk/photoshop/using/saving-files-graphics-formats.html