Čo je to film, záber, scenár?
Spracovali: Mgr. Sláva Gracová, PhD., Mgr. Andrej Brník, PhD., Mgr. Dušan Blahút, PhD., Mgr. Tomáš Farkaš, PhD.
Film a veľkosti záberov
Film je formou umeleckého prejavu takisto ako literatúra, divadlo, hudba. Spolu s tlačou, rozhlasom, televíziou a v súčasnej dobe aj internetom patrí film k masovokomunikačným prostriedkom s najväčším dosahom a vplyvom.
Nie každý sa môže dostať k tvorbe veľkých celovečerných filmov, vytvoriť si krátke audiovizuálne dielo nie je v dnešnej dobe problém skoro pre nikoho, kto má mobilný telefón a notebook.
Skôr ako zapneme kameru a začneme pracovať na audiovizuálnych dielach, je potrebné porozumieť niektorým termínom, ktoré s touto problematikou súvisia. Ak film chápeme ako konečný, uzavretý celok, finálne audiovizuálne dielo, musíme definovať jednotlivé jeho časti, ktoré spolu tvoria tento celok. Postupne od najmenšej jednotky začíname takto:
– Filmové okienko – je najmenšia statická jednotka filmu (teda obrázok, fotografia).
– Záber – je najmenšia dynamická jednotka, kus pásu medzi dvoma montážnymi spojeniami. Jeden záber je od druhého oddelený strihom. Jeden záber môže trvať aj niekoľko minúť.
– Obraz (scéna) – je úsek filmu zložený z istého množstva záberov spätých jednotou miesta a času (o jednotách pri tvorbe filmu budeme hovoriť v ďalších lekciách).
– Sekvencia – je časť filmu zložená z niekoľkých obrazov vyznačujúcich sa jednotou deja, ale málokedy jednotou miesta a času.
– Film – je kompozičný celok, uzavretý a podpísaný tvorcom.
Veľkosti záberov
Najmenšou dynamickou časťou filmu je jeden záber. Mohli by sme povedať, že záber je dĺžka filmu, ktorý prebieha v kamere od jej zapnutia po vypnutie. Z hľadiska veľkosti záberov rozoznávame tieto zábery: veľký celok, celok, polocelok, americký plán, polodetail, detail a veľký detail.
- Veľký celok: Tento druh záberu väčšinou sníma veľkú časť krajiny či priestoru. Slúži na orientáciu v priestore. Postavy v tomto druhu záberu nie sú podstatné. V popredí je prostredie.
- Celok: Tento druh záberu zachytáva postavu vo vzťahu k prostrediu. Človek zaberá asi dve tretiny výšky obrazu, pozadie naďalej zaujíma dôležité, ale nie hlavne miesto. Zachytáva prehľadne celé miesto akcie, podstatné sú akcie, nie mimika.
- Polocelok: V tomto druhu záberu je postava ukázaná celá, prostredie už hrá druhoradú úlohu. Tvorcovia majú možnosť plného využitia gestikulácie a expresívneho prejavu herca.
- Americký plán: Pri takejto špecifickej veľkosti záberu je postava zobrazená asi po kolená a začína zaujímať dominantné postavenie. Prostredie vnímame len okrajovo, prostredníctvom postavy. Najčastejšie sa využíva pri dialógu viacerých osôb, najmä pri širokouhlých formátoch alebo pri dialógu odohrávajúcom sa v pohybe. Študenti často mylne odfotia alebo nasnímajú akýkoľvek predmet a „odrežú“ ho v dvoch tretinách (napríklad stôl bez nôh). Tento druh záberu sa však využíva pri postavách. Nazývame ho aj americký záber.
- Polodetail: Pri snímaní postáv obsahuje tento záber hlavu a postavu po prsia. Prostredie je nepodstatné, často rozostrené. Využíva sa často pri konverzáciách. Do popredia ide gestikulácia a predovšetkým mimika postáv.
- Detail: V tomto druhu záberu je časť ľudského tela, ktorú chceme zdôrazniť, väčšinou ľudská hlava. Detail vyvoláva blízky kontakt s divákom, do popredia idú emócie, odčítať môžeme pocity, nálady postavy. Zvýrazniť môžeme, samozrejme, aj predmety, ktoré sú pre dej dôležité, napr. zbraň, zvoniaci telefón atď.
- Veľký detail: Pri veľkom detaile je kamera priblížená na konkrétny predmet či časť ľudskej postavy (oko, ruka). Podnecuje to zvýraznenie dôležitosti tejto časti.
Tvorba scenára
Scenár je text, ktorý je základom samotného diela. Týmto dielom môže byť film, divadlo či akýkoľvek príbeh, ktorý podáva informácie o deji, o dialógoch a postavách či o tom, ako postavy vyzerajú a ako sa správajú. Samotnému textu scenára predchádza námet. Je to základná myšlienka, idea, nápad. Veľmi častým námetom na filmy a divadelné predstavenia sú knihy alebo udalosti zo života, dejín atď. Okrem dialógov obsahuje scenár aj tzv. vsuvky alebo scénické poznámky. Ide o pokyny k správaniu herca, k jeho oblečeniu, k emóciám atď.
Napríklad:
Peter
„Ahoj Lukáš, dlho som ťa nevidel.” (Veselo máva kamarátovi).
Rozoznávame niekoľko druhov scenára. Napríklad filmový, televízny, divadelný, komiksový, rozhlasový, scenár rozličných podujatí atď. Viac sa budeme venovať filmovému scenáru. Ten sa delí na literárny a technický.
Literárny scenár tvorí základ pre budúci film a vzniká ako prvý. Jeho autorom je scenárista. Slúži čitateľovi na získanie predstavy o deji diela. Literárny scenár nám nehovorí, „ako točiť“, ale „čo točiť“.
Technický scenár sa vypracuje na základe literárneho scenára. Jeho autorom je predovšetkým režisér a kameraman. Tento scenár už obsahuje konkrétne pokyny, ako sa má čo točiť. Rovnako ako literárny obsahuje popisy scény a dialógy, avšak pridané sú technické termíny ako veľkosti záberov (celok, polocelok, detail), pohyby kamery, zvuky atď. Film sa natáča podľa tohto scenára a literárny slúži viac hercom.
Scenár musí obsahovať tieto dôležité informácie:
- lokáciu, kde sa scéna odohráva,
- číslo scény,
- uhol alebo miesto pohľadu (ako scénu vidí divák),
- kto je na scéne,
- popis akcie a pohyby kamery,
- slová postáv a rozprávača (dialógy, monológy),
- špeciálne efekty, ktoré sa priamo vzťahujú na akciu,
- prechod z jednej scény alebo záberu na druhý.
Podstatou technického scenára je, že je rozdelený na dve časti: obraz a zvuk.
Najskôr je uvedený názov a číslo scény alebo obrazu. V rámci neho sa v ľavej časti zaznačí číslo záberu, jeho veľkosť, teda či ide o detail, polodetail, celok atď., prípadné pohyby kamery a to, čo v obraze vidíme. V rámci veľkosti záberov sa využívajú ich skratky ako P, PD, D, C….
Na pravej strane sa nachádzajú rozhovory, teda dialógy postáv, zvuky, ktoré počujeme a hudba.
Storyboard – pri väčších produkciách sa z technického scenára tvorí aj obrázkový scenár, v ktorom sa jednotlivé zábery skicujú pre lepšiu predstavivosť o tom, čo sa bude odohrávať v jednotlivých záberoch, pohyby hercov alebo kamery sú zaznačené pomocou šípok alebo iných dohodnutých značiek. Na storyboarde spolupracujú okrem režiséra a scenáristu aj kameraman, aby si ujasnili jednotlivé zábery.
Príklady veľkosti záberov
Príklad veľkosti záberu – Veľké celok
Príklad veľkosti záberu – Celok
Príklad veľkosti záberu – Polocelok
Príklad veľkosti záberu – Americký plán
Príklad veľkosti záberu – Polodetail
Príklad veľkosti záberu – Detail
Príklad veľkosti záberu – Veľký detail
Príklad stĺpcového technického scenára
Číslo záberu | Rekvizity | Veľkosť záberu | Obraz | Dialógy | Ruchy | Hudba |
1 | C | Ulica, ľudia kráčajú po nej | Znie veselá hudba | |||
2 | C | Budova školy | Znie veselá hudba | |||
3 | PC | Dve dievčatá sa stretli pred budovou školy, usmievajú sa, kývajú si. | Hudba doznieva | |||
4 | PD | Katka (usmieva sa) | „Ahoj Ninka!“ | |||
5 | PD | Ninka (teší sa zo stretnutia) | „Ahoj Katka!“ | |||
6 | Batoh | PD | Katka, rozpráva sa a Ninkou, ukazuje nový batoh. | „Pozri, čo mi kúpila mama.“ | V pozadí ruch ulice, deti vchádzajú do školy | |
7 | D | Katka sa otočí, detail na batoh. | „Aha“ | |||
8 | PD | Ninka si obzerá batoh. | „Ten je cool.“ | |||
9 | PC | Obe dievčatá, za nimi veľa deti, ktoré idú do školy. | K: „ To preto, že mám narodeniny.! | |||
10 | PD | Ninka sa usmieva. | N: „Ja viem, všetko najlepšie.“ | |||
11 | AP | Obe dievčatá v zábere. | N: „Ja mám tiež darček, donesiem ti ho poobede na oslavu.“ | |||
12 | PD | Katka (prekvapene) | K: „Fuuuu, super, to sa teším, nech je už po škole. | |||
13 | PD | Ninka (prevráti očami). | N:“Presne, no tak poďme, nech je to za nami. | |||
14 | PC | Dievčatá sa zasmejú a vchádzajú do školy | Hudba znova začne hrať | |||
15 | C | Ulica, vidieť dievčatá a ostatné deti, ako idú do školy | Hudba pokračuje. |
Vytvorte krátky technický scenár obsahujúci minimálne 12 záberov rôznych veľkosti na základe modelovej situácie:
Chlapci prišli na futbalový tréning. Volajú sa Michal a Peťo. Stretli sa na ihrisku a Michal si zaväzuje šnúrku na kopačkách. V pozadí sa ostatní chlapci rozcvičujú. Chlapci sa rozprávajú o tom, že sa im na dnešný tréning nechcelo prísť a dohadujú sa, čo budú robiť po jeho skončení. Rozhovor ukončí lopta, ktorú im kopne tretí chlapec Kubo a volá ich na trávnik.
Scenár zapíšte do stĺpcov s rozdelením na obraz a zvuk.
Využite rekvizity: Kopačky, futbalová lopta.
Ruchy a hudbu vymyslite a zapíšte podľa vlastnej fantázie.
Modelovú situáciu si upravte podľa Vašich vlastných potrieb a záujmov.
Naštudujte si časti z nižšie uvedených učebných textov, ktoré sa týkajú filmu a jeho tvorby.
Kačinová, V. a kol.: Mediálna výchova : experimentálne učebné texty pre 6. ročník ZŠ. Bratislava : Štátny pedagogický ústav, 2005. 74 s. Dostupné na: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/medialna_vychova_exp_ucebne_texty_6_rocnik.pdf.
Beránek, O., Dvořáková, T.: Jak se dělá film – Cesta za filmovým řemeslem pro malé i velké. Praha : Argo, 2019. Ukážka dostupná na: http://www.zlatastuha.cz/galerie/knihy/327/jak_se_dela_film_ukazka.pdf.
Ak ste stredoškoláci – určite porozumiete aj kapitolám 2.2 a 2.3 a 2.4 v tejto publikácii: Přibyl, M.: Videotvorba ve škole. UHK : Gaudeamus, 2012. 2012 s. Dostupné na: http://tv.zsboro.cz/ke-stazeni.
Navrhnite témy filmových diel, ktoré by ste mohli natočiť so zaujímavým a hodnotným posolstvom. Aké, pre človeka dôležité hodnoty, by zobrazovali?