Ako funguje rádio?
Rádio je veľmi živý organizmus. Ak chceme tvoriť naozaj dobré vysielanie, potrebujeme na to viac ľudí, kde každý z nich má svoju vopred danú úlohu. Týchto ľudí vieme rozdeliť na:
- MODERÁTOR – Každý chce byť najmä moderátor, treba si však uvedomiť, že moderátor by mal mať čistý prejav, nemal by preto „račkovať, šušlať či mať iné rečové nedostatky. Na poslucháča takéto chyby pôsobia rušivo. Moderátor nikdy nejde pred mikrofón nepripravený. Vždy sa svedomito pripravuje, pretože aj to je počuť na mikrofóne. V dnešných rádiách si moderátori počas vysielania obsluhujú techniku sami. Teda pracujú aj s mixpultom a PC. Nemusí to byť však podmienka.
- REDAKTOR – Rádiá majú svoje spravodajstvo, kde hlásia poslucháčom aktuálne informácie z okolia či napríklad aj info o športe alebo o počasí. Redaktor často pracuje v teréne, kde nahráva autentické výpovede svedkov, rozhovory, ankety, ktoré potom využije vo svojom spravodajskom vstupe. Správy sa do vysielania zaraďujú podľa toho, ako často ich vieme pripraviť.
- TECHNIK – Úlohou technika v rádiu je jednak vyrábať džingle, nahrávať reklamy, upravovať zvukové nahrávky. V prípade, že zasahuje do vysielania ako vysielací technik, je jeho úlohou púšťať hubu, dbať na to, aby bola hlasitosť mikrofónov správna voči podmazovej hudbe a pod.
- PRODUKČNÝ – Človek, ktorého v rádiu nie je vôbec počuť ani sa nestará do techniky, no napriek tomu je veľmi dôležitý. Jeho úlohou je organizácia vysielania, pozývanie hostí, hľadaní tém pre moderátorov a pod. Ak je dobrý produkčný, vysielanie môže byť o to lepšie pripravené a plánované dopredu.
- HUDOBNÝ DRAMATURG – Rádio je najmä o hudbe. Hudba ho charakterizuje a dáva mu dušu. Preto sa každé rádio snaží mať svoje jedinečný playlist a zvuk. Nie je dobré, ak si každý moderátor hrá piesne podľa toho, čo sa páči jemu. Hudobný dramaturg rádia je vždy len jeden. Vyberá hudbu, ktorú rádio bude hrať a stará sa o to, aby malo rádio vždy nové pesničky. Ak moderátor chce, môže vybrať pesničku a zahrať ju výnimočne podľa seba, ale len z playlistu rádia. Môže sa zdať, že rádio potrebuje veľmi veľa pesničiek. Zväčša majú rádio hudobnú knižnicu, ktorá má od 800 do 1200 pesničiek. Tie treba rozdeliť podľa toho, či sú novinky, staršie, slovenské a pod. To je práve úloha hudobného dramaturga.
- SPRÁVA SOCIÁLNYCH SIETÍ – Online rádio má veľmi silný základ práve na sociálnych sieťach. Je dobré, ak je rádio na viacerých sieťach a svoje publikum buduje zároveň napríklad na FB a IG. Príspevky môžu na sociálne siete publikovať aj moderátori, každý za seba. Treba si však vždy premyslieť stratégiu a formu, ako budú publikované.
Ak máme správne poskladaný tím ľudí, môžeme vytvoriť vysielaciu štruktúru. Teda čo sa bude vysielať v akom čase. Pokiaľ sa nevysiela online, ale len do školského rozhlasu, vytvoríme štruktúru tiež. Je to isté plánovanie, aby každý vedel, na kedy sa má pripraviť.
Pred samotným spustením rádia by sme mali nahrať ešte džingle, ktoré budú identifikovať naše rádio. V rádiu to zväčša funguje tak, že po každej pesničke ide džingel. Džingle by sme mohli rozdeliť na:
- identifikačné – sú krátke zväčša bez hudby a obsahujú len názov rádia,
- hudobné – môžu byť dlhšie, obsahovať aj slogan rádia teda nejaké motto a, samozrejme, aj názov rádia,
- propagačné – promujú vysielanie, relácie, vysielaciu štruktúru. Môžu byť dlhšie a s hudobným podmazom, samozrejme, aj tu by mal na záver odznieť názov rádia,
- osobné – osobné jingle sú také, ktoré ohlasujú meno moderátora, ktorý práve vysiela,
- zvučka relácie – ide o krátku znelku, ktorá charakterizuje jednotlivé relácie, ich začiatok a koniec,
- reklamné – v rádiu by mala byť reklama (akákoľvek) jasne odlíšená od ostatného programu.
Ak máme zvukovú indentitu rádia hotovú, máme aj tím ľudí, techniku, potom nám už nič nebráni v začatí vysielania. Ideálne je spočiatku všetko vyskúšať a nahrať dopredu. Neísť LIVE. Je normálne, že vysielanie môžu sprevádzať aj technické chyby. Chce to veľkú trpezlivosť a chuť učiť sa. Nezabudnite, že príprava na vysielanie je pred každým moderovaním veľmi dôležitá. Moderátor nikdy nejde na vysielanie bez prípravy!
Na obrázkoch si uvedieme, ako vytvoriť vysielaciu štruktúru
Vysielacia štruktúra návrh
PONDELOK | UTOROK | STREDA | ŠTVRTOK | PIATOK | |
10:00 – 11:00 | meno | meno | meno | meno | meno |
12:00 – 13:00 | meno | meno | meno | meno | meno |
Zvuková grafika
Jingle
- identifikačné – JINGEL_identifikacny_1, JINGEL_identifikacny_2
- hudobné – JINGEL_hudobny_1, JINGEL_hudobny_2
- propagačné – JINGEL_propagacny_1, JINGEL_propagacny_2
- osobné – JINGEL_osobny_1, JINGEL_osobny_2
- zvučka relácie – JINGEL_zvucka_1, JINGEL_zvucka_2
- reklamné – JINGEL_reklama_1, JINGEL_reklama_2
Ako úplne prvé je nevyhnutné si stiahnuť testovaciu verziu Adobe Audition 30 dňová TRIAL verzia a nainštalovať do PC.
LINK na stiahnutie: https://www.adobe.com/sk/products/audition.html (Je potrebná aj registrácia).
To môže trvať niekoľko minút. Potom si pustite náš tutoriál a opakujte to, čo uvidíte vo videu. Následne si vytvorte jednoduchú úlohu.
Nahrajte si svoj hlas na app diktafón na mobil. Pomocou kábla ho stiahnute do počítača. Otvorte program Adobe Audition zvoľte novu session a vložte ho do 1 stopy. Do 2 stopy vystrihnite ľubovoľnú hudbu z pesničky (kde sa nespieva). Túto pesničku stíšte, aby vyznel viac váš hlas a vyexportujte hotový jednoduchý DŽINGEL.
Ešte si naštudujte:
KAČINOVÁ, V. a kol.: Mediálna výchova. Experimentálne učebné texty pre 7.ročník ZŠ. [online]. [cit. 2019-10-02]. Dostupné na internete: <https://docplayer.org/31404060-V-kacinova-a-kol-medialna-vychova-experimentalne-ucebne-texty-pre-7-rocnik-zs.html>.
Ktorú pracovnú pozíciu v školskom rozhlase by si mal/a najradšej a prečo?