Zhrnutie lekcií
Priprav sa, táto úloha bude od teba vyžadovať veľa sebazaprenia, ale výsledok bude stáť za to. Už si si ju v predchádzajúcej úlohe vyskúšal, no teraz sa zahraj na skutočného pátrača. Čo musíš spraviť:
- Vyber si sociálnu sieť, na ktorú chodíš najčastejšie. Je úplne jedno, či je to Facebook, Instagram, Tik Tok, Snapchat alebo niečo iné. (Na sociálnych sieťach sa totiž „faky“ a hoaxy nachádzajú najčastejšie).
- Počas najbližších 3 dní bude tvojou úlohou sledovať všetky informácie, články a fotky, ktoré sa okolo teba mihnú – či už ich niekto zdieľal, poslal ti ich alebo si na ne náhodou natrafil.
- Rozmýšľaj a analyzuj – napovedá niečo, že fotka alebo celý článok je „fake“ alebo hoax? Je fotka originálna, alebo môže byť upravená?
- Ak máš podozrenie, že fotka má od reálu ďaleko, použi nástroje a metódy, ktoré si sa naučil.
- Z preverovaného sprav screenshot alebo iný typ fotky.
- Dopíš k nemu text, v ktorom vysvetlíš, ako si na to prišiel, aké metódy si použil a prečo to podľa teba autor spravil.
- Screenshoty a fotky spracuj tak do prezentácie / videa / časopisu / … skrátka do hocičoho, s čím rád pracuješ alebo čo máš rád. Dôležitejší je obsah ako forma.
- Finálny výsledok prediskutuj v triede, alebo ulož nižšie do komentárov.
Zopakujme si tvoju úlohu, ok? 3 dni sleduješ médiá, screenshotuješ fake a hoax vo fotkách, zanalyzuješ screenshoty, spracuješ ich do nejakého celku a pošleš. Easy.
Zopakujme si, čo sme sa spolu naučili:
- reflektovať spôsoby, ako fotografie odrážajú, alebo vytvárajú realitu,
- neveriť hneď, že je pravda všetko, čo fotografie zobrazujú,
- kriticky premýšľať nad príčinami falšovania fotografií,
- používať postupy, ako si overovať pravosť fotografií a rozpoznať originálnu fotografiu od „fakeovej“,
Prečo je podľa teba stále viac „fakeov“ a hoaxov? Dá sa s tým niečo robiť? Ako sa môže človek ako ja alebo ty proti nim brániť?